ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ

Κωδικός μαθήματος
ΥΠ16101
Μονάδες ECTS
7
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Σοφία Ζυγά

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις, Φροντιστηριακές ασκήσεις

6

(3 ώρες Διαλέξεις και 3 ώρες Φροντιστηριακές ασκήσεις)

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση του/-ης φοιτητή/-τριας με τη σύγχρονη Νοσηλευτική Επιστήμη κατανοώντας το εννοιολογικό και φιλοσοφικό της πλαίσιο καθώς και τις κλινικές της διαστάσεις. Περιγράφεται η συμβολή της Νοσηλευτικής πρακτικής στην πρόληψη και θεραπεία της ασθένειας, την αποκατάσταση και την προαγωγή υγείας καθώς και η δυναμική της Νοσηλευτικής Επιστήμης στη σύγχρονη πραγματικότητα. Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη και καταγραφή της νοσηλευτικής διεργασίας προκειμένου οι φοιτητές να κατανοήσουν τη διαχείριση της φροντίδας του αρρώστου με επιστημονικό, ολιστικό και δυναμικό τρόπο. Παρουσιάζονται και αναπτύσσονται επίσης οι σύγχρονες νοσηλευτικές θεωρίες.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση:

να περιγράφει το εννοιολογικό και φιλοσοφικό πλαίσιο της Νοσηλευτικής Επιστήμης καθώς και τις κλινικές της διαστάσεις,

να εξηγεί τη συμβολή της νοσηλευτικής πρακτικής στην πρόληψη και θεραπεία της ασθένειας, την αποκατάσταση και την προαγωγή υγείας καθώς και τη δυναμική της Νοσηλευτικής Επιστήμης στη σύγχρονη πραγματικότητα, να αναπτύσσει τα στάδια της νοσηλευτικής διεργασίας και να αναγνωρίζει τη σημασία της στο πλαίσιο της φροντίδας του αρρώστου με επιστημονικό, ολιστικό και δυναμικό τρόπο,

να προσδιορίζει τις σύγχρονες τάσεις της Νοσηλευτικής στον τομέα της εκπαίδευσης, της έρευνας, της διοίκησης και της κλινικής πράξης,

να περιγράφει τις βασικές έννοιες της φιλοσοφίας της Νοσηλευτικής, πως αυτή εξελίχθηκε στο χρόνο, ποια είναι η φιλοσοφία της Νοσηλευτικής σήμερα και από ποια φιλοσοφικά ρεύματα επηρεάστηκε και επηρεάζεται,

να αναπτύσσει τις βασικές αρχές ανάλυσης των εννοιών που συνθέτουν μια θεωρία,

να κατανοεί και να συνδυάζει τις βασικές έννοιες που συνθέτουν το παράδειγμα της «νοσηλευτικής φροντίδας»,

να προσδιορίζει τα χαρακτηριστικά, τις έννοιες και τις σχέσεις των νοσηλευτικών θεωριών καθώς επίσης και τον τρόπο εφαρμογής τους στους διάφορους νοσηλευτικούς τομείς,

να κατανοεί τη σχέση της φιλοσοφίας και της θεωρίας της Νοσηλευτικής με τη νοσηλευτική πρακτική, τη διοίκηση, την εκπαίδευση και την έρευνα και πως αυτή επηρεάζεται.

Γενικές Ικανότητες

Λήψη αποφάσεων.

Αυτόνομη εργασία.

Ομαδική εργασία.

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.

Εργασία σε διαπολιτισμικό περιβάλλον.

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενο Μαθήματος

Περιεχόμενο Διαλέξεων και Φροντιστηριακών Ασκήσεων

 

Εννοιολογικό πλαίσιο και φιλοσοφία Νοσηλευτικής. Η Νοσηλευτική Φροντίδα και το Σύστημα Υγείας.

Η ιστορική εξέλιξη της Νοσηλευτικής στο διεθνή χώρο και την Ελλάδα.

Αντιλήψεις για την υγεία και την ασθένεια. Θεωρίες νόσου και παθογένειας.

Σύγχρονη νοσηλευτική φροντίδα σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Πολιτισμικές και πνευματικές πτυχές της φροντίδας των ασθενών.

Ηθικοί, δεοντολογικοί και νομικοί κανόνες στη Νοσηλευτική.

Η επικοινωνία και η σχέση νοσηλευτή/-τριας- ασθενή. Σενάρια αποτελεσματικής επικοινωνίας στη θεραπευτική σχέση.

Επαγγελματικά νοσηλευτικά πρότυπα και βασικοί επαγγελματικοί ρόλοι. Σύγχρονες τάσεις στη Νοσηλευτική: Εκπαίδευση, Διοίκηση, Έρευνα, Οικολογία.

Κριτική παρουσίαση των σύγχρονων νοσηλευτικών θεωριών και της θεωρητικής τοποθέτησης της Ελληνικής Νοσηλευτικής. Κριτική διερεύνηση ερωτήσεων και προβληματισμών που προκύπτουν από την εφαρμογή των νοσηλευτικών θεωριών και μοντέλων στη σύγχρονη πρακτική (κλινική πράξη - έρευνα - εκπαίδευση - διοίκηση).

Αξιοποίηση της νοσηλευτικής έρευνας- Ανάπτυξη πρακτικής.

Ιστορικό Υγείας και κλινική εκτίμηση ασθενή.

Βασικές αρχές αξιολόγησης υγείας. Καταγραφή και τεκμηρίωση νοσηλευτικής φροντίδας.

Το περιβάλλον και η ασφάλεια του ασθενή. Αρχές υγιεινής και ασφάλειας στη φροντίδα υγείας. Βασικές αρχές αποστείρωσης, αντισηψίας και απολύμανσης.

Η εκτίμηση των ζωτικών σημείων.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, χρήση Η/Υ

Οργάνωση διδασκαλίας

 

 

 

 

 

 

 

 

Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις 39 ώρες
Φροντιστηριακές ασκήσεις 39 ώρες
Μελέτη βιβλιογραφίας 97ώρες

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

175 ώρες (7 ΕCTS)
Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου πουπεριλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης απάντησης ήπροφορική εξέταση.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Ζυγά Σ και συνεργάτες. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη, 2η έκδοση. ΒΗΤΑ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΠΕ, Αθήνα, 2013.

PatriciaWilliams. Βασικές Αρχές και Δεξιότητες της Νοσηλευτικής Φροντίδας, 5η έκδοση. Εκδόσεις Δημήτριος Λαγός, Αθήνα, 2021.

Πολυσυγγραφικό. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη και τη Φροντίδα Υγείας, 2η έκδοση. Εκδόσεις BROKENHILLPUBLISHERSLTD, Λευκωσία, 2020.

TaylorC., LillisC., LeMoneP. Θεμελιώδεις Αρχές της Νοσηλευτικής. Εκδόσεις BROKENHILLPUBLISHERSLTD, Λευκωσία, 2006.

McEwen M., Wills E. Νοσηλευτικές Θεωρίες. Εκδόσεις ΒΗΤΑ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΠΕ, Αθήνα, 2012.

Αποστολοπούλου Ε. Θεωρίες της Νοσηλευτικής. Αυτοέκδοση - Ελένη Α. Αποστολοπούλου, Αθήνα, 1999.